Lookly

Wat is de juiste dresscode voor mannen op kantoor

Door Sandra

Het is nog niet eens zo heel lang geleden dat de man erg formeel en traditioneel, in een twee- en soms zelfs drie- delig pak en stropdas naar kantoor ging. Heden ten dagen hangen de pakken en stropdassen bij velen allang weer aan de wilgen en ondanks mannen ook graag stijlvol op kantoor willen verschijnen, heeft er een duidelijke verschuiving plaatsgevonden nadat de “casual” trend werd geïntroduceerd in Nederland. Maar welke kledingstijl draag je nu als man op kantoor?

Om deze vraag goed te beantwoorden, kun je je altijd eerst de volgende vragen stellen:

  • Wat verwacht je werkgever (het bedrijf van je)?
  • Wat past binnen je organisatie (wat is de bedrijfscultuur)?
  • Wat is je functie?
  • Welke zakelijke contacten heb je?

Op basis van bovenstaande vragen en de verschillende kledingstijlen die we kennen, kom je al heel ver. Ik geef je enkele richtlijnen mee:

De casual kledingstijl:  
Spijkerbroeken, sneakers en shirt zijn de basis voor deze kledingstijl.
We zien deze stijl vaak terug in de creatieve beroepen of in de ICT. Velen werken op locatie en hebben weinig zakelijke afspraken of verplichtingen.

Business casual:

De chino broeken, sneakers en poloshirts zijn bij deze stijl de basis.
Deze kledingstijl zie je vaak terug bij die iets meer representatieve functies binnen het kantoor waarbij de cultuur informeel en modern is.

Smart casual:
Pantalons, overhemden en colberts zijn bij deze stijl de basis.
Deze kledingstijl zie je vaak bij kantoorfuncties binnen een informele bedrijfscultuur maar met een klassieker tintje. Werknemers hebben ook meer zakelijke contacten / afspraken.

Formele dresscode:
Kostuums, overhemden, leren schoenen en stropdas zijn de basis.
Deze kledingstijl zie je vaak binnen de financiële of juridische sector.
Deze medewerkers hebben doorgaans vaak veel zakelijke contacten, afspraken of verplichtingen tijdens of na werktijd.

Do’s bij het bepalen van je kantooroutfit:

  • Kleed je volgens de cultuur van het bedrijf.
  • Kleed je volgens de laatste modetrends. 
    Let op: dit hoeft echt niet catwalk waardig materiaal te zijn. Kijk eens op een webwinkel want daar kun je al kleding vinden die op dat moment “in” zijn.
  • Kies kleding die past bij je leeftijd. 
    (Hou hier dan ook rekening mee bij het kiezen van kleding in bepaalde trends).
  • Kies de juiste stoffen bij de juiste weerseizoenen.
    (Kies voor een lichte en luchtige stof in de zomer en voor een wat zwaardere en warme stof voor de winter).
  • Kies altijd kleding met een goede pasvorm.

Don’ts bij het bepalen van je kantooroutfit:

  • Vieze, vale of kapotte kleding zijn absoluut not done.
    (Er zijn beroepen waar dit niet anders kan, deze zijn dan ook een uitzondering. 
  • Te kleine of te grote kleding.
  • Ondanks al vele discussies en hoe warm het ook is;  geen korte broek.
  • Geen slippers, sandalen of andere open schoenen.
  • Bij voorkeur provocerende prints op kleding vermijden.
  • Let op je aftershave keuze: zware aftershave wordt vaak als storend ervaren.


Wat zegt Lookly?
Het is moeilijk te zeggen wat de perfecte outfit is. Naar mijn idee bestaat deze dan ook niet. Het zal altijd een beetje afhangen van de bedrijfscultuur en je functie. Zelf vind ik in deze ook belangrijk dat je kijkt naar je leeftijd en je figuur, dat je kleding comfortabel zit en dat jij je er prettig in voelt.
Als laatste: houdt het verzorgd, professioneel en stijlvol, uiteindelijk ga je naar kantoor om er te werken. 

You Look Lovely!

Sandra Janssen

Doe de gratis stylecheck!

Al een indicatie hebben van wat jou goed staat? Met een paar vragen krijg je direct gratis antwoord!